تکنوبازار
تکنوبازار

مجازات نصب دوربین مداربسته غیر مجاز

نصب دوربین مداربسته در چه مکان هایی منع قانونی ندارد؟

به طور کلی نصب دوربین مدار بسته مورد حمایت قانونگذار می باشد. اما به علت حفظ حریم خصوصی شهروندان، ممکن است این مسئله با محدودیت هایی همراه باشد. به علاوه ذکر این نکته نیز ضروری است که قانون مدونی برای نصب دوربین مدار بسته وجود ندارد. پس باید از سایر قوانین کمک بگیریم. در پاسخ به سوال مذکور باید بگوییم که نصب دوربین در مکان های عمومی نظیر بازارها و فروشگاه ها که رفت و آمد زیاد می باشد، منعی ندارد. اما در مورد نصب دوربین در جاهایی نظیر آپارتمان ها، رضایت تمامی ساکنین آپارتمان ضروری است چرا که حفظ حریم خصوصی افراد در اولویت است. همچنین در محل های کاری نیز نصب دوربین مدار بسته، منوط به مطلع کردن کارکنان است.

آیا نصب دوربین در مشاعات آپارتمان در ایران جرم انگاری شده است؟

ابتدائا باید اشاره کنیم که نصب دوربین مدار بسته در مشاعات ساختمان، در هیچ قانون کیفری جرم انگاری نشده است. به عبارت دقیق تر هیچ جرمی با این عنوان وجود ندارد. اما اگر نصب دوربین، بدون اجازه ی سایر همسایگان باشد، مشمول عنوان مجرمانه ی مزاحمت از حق مذکور در ماده 690 قانون مجازات اسلامی خواهد شد. در نتیجه بهتر است برای نصب دوربین در مشاعات ساختمان و آپارتمان، از سایر ساکنین مجتمع اجازه گرفته شود. اگر در آپارتمان شما نیز بدون اجازه، دوربینی نصب شده است.

مجازات نصب دوربین در مشاعات اپارتمان بدون رضایت چیست؟

همانطور که گفته شد عنوان مجرمانه ی این مسئله، مزاحمت از حق می باشد. در نتیجه برای بررسی مجازات نصب دوربین در مشاعات اپارتمان باید به ماده ی 690 قانون مجازات اسلامی مراجعه کنیم. بر اساس این ماده به مجازات یک ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شود. دادگاه موظف است حسب مورد رفع تصرف عدوانی یا رفع مزاحمت یا ممانعت از حق یا اعاده وضع به حال سابق نماید. در نتیجه علاوه بر این مسئله که دوربین باید برداشته شود، ممکن است فرد خاطی، به یک ماه تا یک سال حبس نیز محکوم شود. البته این جرم، از جرایم قابل گذشت است. همچنین بر اساس تبصره ای که در سال 1399 به این ماده الحاق شد، حداقل و حداکثر مجازات حبس آن نصف می شود. در آخر، ذکر این نکته ضروری است که معمولا در رویه ی قضائی به حبس فرد خاطی حکم داده نمی شود.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *